به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بهشتی دراین مراسم که در سالن موزه دوران اسلامی برگزار شد، افزود: درمناسبتهای مختلف بارها به مفهوم و هدف اصلی موزه و آگاهی بخشی یک شی تاریخی پرداخته شده است. اما به واقع هدف اصلی آثار تاریخی- فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس یادآوری چیزهایی است که فراموش کردهایم.
رئیس ایکوم تاکید کرد: اگر اشیاء تاریخی مفهوم یادآوری را به مخاطب القا نکند، میتوان گفت که هنوز هیچ اقدام جدیدی در حوزه میراث فرهنگی و شناخت آثار تاریخی صورت نگرفته است.
بهشتی با اشاره به تندیس مرد مفرغی که در شمی یافت شده است گفت: زمانی که مرد شمی توسط عدهای از کارگران به طور تصادفی پیدا شد اگر در همان نقطه باقی میماند پرسش هایی مبنی بر اینکه تو کیستی؟ به کجا نگاه می کنی؟ و به دنبال آن بارقههایی از پاسخها ایجادنمیشد این اشیا همچنان ساکت و پنهان باقی میماندند و تفاوتی نمیکرد که در زیر خاک باشند یا در مخزن و یا درنمایشگاه موزه ملی ایران.
به گفته بهشتی، پژوهشگران و باستانشناسان باید کوشش کنند تا این پرده و حجابی که پیش روی اشیای تاریخی کشیده شده کنار رود و اشیاء تاریخی درمقام یادآوری قرار گیرند.
او گفت: آثار تاریخی و فرهنگی همچون آیینههایی هستند که باید چیزی را در دل آنها ببینیم، هر چند تاکنون به این وجه آیینهگی برای شناخت اشیاء تاریخی توجه نشده است.
بهشتی در ادامه سخنانش تاکید کرد: هنر ما اینست که حجاب آثار تاریخی را کنار بزنیم و زمانی که به صفت آیینهگی برسیم آن وقت متوجه خواهیم شد که این مرد الیمایی به کجا نگاه میکند. منظور از استواری و صلابت این پیکره تاریخی چیست؟ آیا بختیاریها باید مرثیهخوان تراژدی باشند که برای آنها اتفاق افتاده است؟ این مرد الیمایی میگوید که بختیاریها باید دوباره کمر راست کنند و باردیگر بختیاری باشند.
به گفته رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجسمه مرد الیمایی رو به مقابل دارد و به آینده نگاه میکند و هرچند که متعلق به گذشته است اما به گذشته نگاه نمیکند.
در ادامه این مراسم اردشیر صالحپور، مولف کتاب الیما به فعالیتهای کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) اشاره کرد و گفت: ایکوم ایران نگاه تازهای به میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور دارد و در تلاش است افقهای تازهای را رقم بزند.
او همچنین از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته ملی موزههای ایران، موزه ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپاسگزاری کرد که زمینه معرفی کتاب را فراهم کردهاند.
دراین مراسم تعدادی از کارشناسان بومی که در ایذه و محوطه شمی فعالیت علمی داشتهاند به سخنرانی پرداختند.
در پایان آیین رونمایی از کتاب الیما، تندیس مفرغی شمی با حضور سیدمحمد بهشتی، احمدمحیط طباطبایی، جعفر مهرکیان، جبرئیل نوکنده، مهندس خادمی، معصومه راد و اردشیر صالحپور انجام شد.
کتاب الیما، تندیس مفرغی شمی دومین کتاب از پنجگانه ایذه پژوهی است که توسط دکتر اردشیر صالحپور منتشر شده است.
نظر شما